Du har kanskje hørt om CrossFit, men er usikker på hva det er og om det er noe for deg? Her får du den informasjonen du trenger for å komme i gang med CrossFit. 
hva crossfit trening?

CrossFit er en treningsfilosofi som er satt sammen av konstant varierte, høyintensive funksjonelle bevegelser. Nå, hva betyr det egentlig?  

 

1. Konstant variert

Vi har alle vært på det vanlige treningsstudio og vet hvor kjedelige rutiner kan være. Å gjøre det samme om og om igjen vil etterhvert bli kjedelig og du blir bare god på det du alltid gjør (som også er bra).. Derfor blandes det sammen hver dag. Hver dag er satt sammen av forskjellige øvelser, bevegelser eller ferdigheter. Det finnes en naturlig progresjon, men man går vekk fra den tradisjonelle programmeringen som man kan se på vanlig treningsstudio.  Kroppen din vil bli like overrasket som deg og derfor bli sprekere og sunnere enn før. CrossFit lar deg gjøre alt og alt inne så vel som utenfor treningsstudioet. 

 

2. Høy intensitet

Er du enig i at det er forskjell i intensitet på å løpe 100 m så fort du kan eller løpe en 100 m sakte og kanskje stoppe to ganger mens du gjør det? Hvis ja, så vet du hva vi mener med intensitet. Høy intensitet betyr mer arbeid utført på kort tid som kan øke ønsket effekt av treningen. Under trening brukes flere muskelgrupper samtidig gjør at treningen blir effektiv. Dette er positiv på flere områder, som blant annet muskelvekst, kondisjon, styrke og forbrenningen.

 

3. Funksjonelle bevegelser

Det er bevegelser som jobber hele kroppen din. Vi fokuserer ikke på muskelgrupper av hensyn til utseende eller estetikk av en enkel grunn fordi det ikke hjelper oss når vi driver med andre idretter, må bære bagasje når vi reiser eller klatrer fire trapper. Kondisjonen du vil bygge opp gjennom CrossFit er ekte. Du vil oppleve hvordan hverdagslige ting som å bære gjenstander eller gå i trapper blir lettere fordi du har lært å bevege kroppen din som en enhet. Funksjonelle øvelser (all trening er funksjonelt), men dette betyr at det gjennomføres øvelser og bevegelser som vi vil møte i hverdagen og gjør ofte. Det å blir sterkere og forbedre kondisjon gjør at vi blir mer allidig, og som på sikt vil gi en sterk og robust kropp som imøtekommer og takler de fleste dagligdagse utfordringer og oppgaver.

Artikkel – CrossFit for nybegynnere

CrossFits historie

Treningsformen CrossFit har sin opprinnelse fra USA og begynte på tidlig 90-tallet hvor de første crossfit “boxene” ble etablert. Treningsformen og kan forklares som konstant variert, funksjonelle bevegelser utført med høy intensitet i kombinasjon med  styrke- og utholdenhetstrening  med hensikt å forbedre den generelle helsen til folket og unngå livsstilssykdommer. CrossFit blander elementer som kondisjon, vektløfting og gymnastike bevegelser. I senere tid har CrossFit blitt et kjent merkevare  og det konkurreres i CrossFit som sport.

 

Et av grunntankene bak CrossFit handler om å gjøre forskjellige øvelser som kobles til hvordan vi bruker kroppen daglig. Da er tanken å ikke bruke masse treningsutstyr og fancy utstyr. Det betyr enklere og spesifikke øvelser relatert til det daglige som å skyve noe, å dra noe, å løfte eller å sette seg ned og opp igjen.

hva er crossfit

Hvem er CrossFit for?

Nå som vi har definert CrossFit som treningsform spør du deg – er CrossFit for alle? Svaret på dette er et rugende: Ja, det passer for alle!

Hensikten er å bli så veltrent som mulig, og med det mener vi ikke være en av de største guttene eller jentene på treningssenteret. CrossFit passer dermed perfekt uansett fysisk form, alder eller kjønn. Om du er nybegynner til trening og styrketrening generelt, er dette en utmerket måte å kunne lære mange nye bevegelser. På enhver CrossFit-time vil det være en kompetent instruktør som organiserer timen, tilpasser og veileder underveis.  Instruktøren hjelper til med alle øvelser og øktene kan skaleres og tilpasses den enkeltes utgangspunkt og nivå. Du konkurrerer primært mot deg selv – og det viktigste i CrossFit er at du har det gøy og når dine mål. Typiske øvelser vil være roing, løping, sykling, olympisk vektløfting, markløft, knebøy, pull-ups, push-ups og masse annet gøy satt sammen.

 

I starten er det viktig å ha grunnleggende kunnskapen om de ulike øvelsene øktene består av. Derav brukes det god tid i starten – gjerne gjennom et introduksjonskurs hvor man i felleskap går gjennom øvelsene, teknikk og variasjoner. Da stiller du bedre forberedt og føler deg trygg til timene. 

 

Vi forklarer de 10 viktigste CrossFit øvelsene slik at du kan forberede deg før en time eller om du ønsker å prøve øvelsene på egenhånd.

Ønsker du å gjennomføre en CrossFit økt i en hektisk hverdag har vi satt sammen en økt på bare 30 minutter.

 

Er det farlig?

CrossFit er ikke farlig, men som en hver annen sport finnes det en viss skaderisiko. Hvis du er oppmerksom til de tre tingene under vil du ha god opplevelse av treningen:

 

Lytt til instruktøren din og ikke la egoet ditt ta styringen. Dessverre blir denne enkle regelen brutt oftere enn du tror. Hver gang du har sett noen gå tyngre eller raskere enn han/hun burde, har de sannsynligvis heller lyttet til egoet sitt enn til treneren. Det vil være greit en stund, men som så mange ting i livet, er ingenting gratis. Til slutt vil knærne dine begynne å gjøre vondt eller korsryggen er konstant verkende, alt dette mesteparten av tiden er relatert til feil utførelse av enhver bevegelse. For oss er trening og helse en langsiktig reise snarere enn et kortsiktig mål.

 

Det er deg mot deg. Ikke prøv å konkurrere med de andre på timen, men utfordre deg selv. Bruk energien i rommet til å motivere deg, men ikke prøv å sammenligne deg med noen andre som kan være på et annet nivå. Vær oppmerksom på hvordan du beveger deg og hva du kan forbedre, slik at du kan høste fruktene av det harde arbeidet ditt i stedet for å oppsøke legen din oftere enn oss.

 

Ta det rolig i starten! Dette gjelder alle uansett om du nettopp har startet CrossFit eller om du er en tidligere idrettsutøver, ta det med ro i begynnelsen. La kroppen venne seg til CrossFit og dens høyere intensitet og bevegelser. Det vil bare ta et par uker, men kroppen din vil takke deg for dette.

Tar du hensyn til dette vil du ha en flott tid og føle deg trygg.

 

Ulike måter å trene CrossFit på

Det er flere forskjellige måter å trene CrossFit på som blir stadig mer populært å gjennomføre. EMOM og AMRAP er to veldig populære treningsmetoder for CrossFit. Vil du lære mer om disse anbefaler vi å sjekke ut disse artiklene:

Slik gjennomfører du en EMOM økt

Slik gjennomfører du en AMRAP økt

 

Ofte stilte spørsmål:

Hva er CrossFit Trening?

CrossFit er en treningsfilosofi som er satt sammen av konstant varierte, høyintensive funksjonelle bevegelser.

Hvor kommer CrossFit fra?

Treningsformen CrossFit har sin opprinnelse fra USA og begynte på tidlig 90-tallet hvor de første crossfit “boxene” ble etablert.

Del